Hilma-af-Klint

Hilma af Klint – Spiritual in Art, kunsten som ikke måtte bli offentliggjort før tjue år etter kunstnerens død

Av Diana T Svennevig

Hilma af Klint deltok som kunstner på International Art Gallery i utstillingen The Spiritual in Art – 20 år etter sin død. Utstillingen The Spiritual in Art omhandlet abstrakte malerier utført av/med åndeverden fra perioden 1890-1985. Utstillingen ble avholdt i Los Angeles County Art of Art vinteren 1986, gikk videre til Chicago og endte i Haag i Nederland, og var begynnelsen av Hilma af Klints internasjonale anerkjennelse. Hilma af Klints verk har siden blitt utstilt på en rekke utstillinger i Norden, Europa og USA.
Hilma af Klint ble født på Karlsbergs slott utenfor Stockholm, den 26. oktober 1862. Hun var datter til kommandør Fredrik Viktor af Klint og Mathilda Sontag.
Hilma tilbrakte sin tid i barndommen på Karlsberg, der faren var lærer ved sjøkadettene. Hilmas mor var en praktisk dame som hadde kontroll på hus og hjem. Hilma hadde fire søsken, det var bare to som oppnådde voksen alder. Da Hilma var i 10-årsalderen flytte familien til Norrtullsgatan og senere til Bastugatan i Stockholm. 1882, tyve år gammel, begynner hun å studere ved Kungliga Konstakademien. Hun gikk ut med topp karakterer i 1899. Etter studiene begynte Hilma som portrett og landskap maler. I begynnelsen av 1900 tallet stiler hun ut sine malerier hos Blanch og hun får solgt flere verk.

I 1898 dør faren og Hilma og moren bestemmer seg for å flytte til Brahegatan 52. Høsten 1907 får Mathilda en øyesykdom som gjør henne helt blind, Hilma flytter da hjem sitt atelje fra Kungsträdgården, for å kunne pleie sin mor på heltid.

Hilma af Klint kunstbilde

Hilma var en selvstendig og viljesterk kvinne. Hun stilte strenge krav til seg selv, var vegetarianer og hun var svært opptatt av det åndelige. Hun hadde mediumevner og helt siden hun var liten hadde hun hatt kontakt med åndeverden. Som barn hadde hun «syner» og hun fikk varsler. I tillegg hadde hun healing evner. Hun kom tidlig inn i spiritistiske kretser og deltok på seanser i Stockholm fra 1879-1882.
I en alder av tretti var Hilma af Klint en kort periode medlem av Edelweiss Federation. Roskross-ordens mysterium og filosofi ble også en viktig kilde til inspirasjon for henne. Men fremfor alt var hun aktiv i Teosofisk samfunn allerede ved etableringen i Sverige i 1889. I sekstiårs-alderen begynte hun å interesserer seg for antroposofien, og i 1908 kommer hun i kontakt med Rudolf Steiner.
I 1896 forlot Hilma og fire kvinnelige kunstnerkolleger Edelweiss Federation og dannet «Fredags gruppen», også kjent som «De Fem». Her møttes de hver fredag for åndelige samlinger, disse samlingen innebar tolking av nye testamentet, meditasjon, etterfulgt av åndelige aktiviteter. De var i kontakt med høyere åndelig vesen, som de kalte «De høye» «fredags gruppen» utførte automatskrift og i 1896 begynte de å skrive ned sine opplevelser. Hilma følte at hun etter hvert ble stadig mer utvalgt for å mottatt viktigere beskjed og budskap og etter ti år med erfaring innenfor rammen av «De fem», får hun beskjed fra åndeverden at hun skal arbeide med åndeverden gjennom kunsten. Hun vil utføre «Målningarna till Templet».

Målningarna till Templet av Hilma af Klint

Hilmas kunst kan deles inn i tre perioder. Periode 1. er fra 1907-1908. I denne perioden arbeider Hilma 100% som medium når hun maler. All kunst er lagd av åndeverden med bruk av hennes hand, men uten påvirkning av henne. I denne perioden maler hun 111 verk. Periode 2. er fra 1912-1915. Under denne perioden arbeider Hilma 50% som medium, det vil si at hun kan komme med synspunkter og hun kan påvirke malerienes utseende, under denne perioden maler hun 81verk. Periode 3. er fra 1916-1941 der Hilma bruker egne erfaringer og under denne perioden ser hun inn i den astrale verden.
Hilma af Klint prøvde aldri å vise sine spirituelle og abstrakte verk, de tilhørte fremtiden. Hun hadde fått streng beskjed fra «De høye», om at hennes åndelige arbeide ikke måtte vises frem før verden var klar til å se dem. Når Hilma af Klint dør høsten 1944, 82 år gammel, etterlater hun seg ca 1300 non-figurative arbeider som aldri hadde blitt vist, og mer enn 125 notatbøker og skissebøker.
I hennes testamente står det at hennes livsarbeid ikke skulle bli offentliggjort før tjue år etter sin død og at samlingen aldri skulle bli splittet.
I dag styres Hilma af Klints abstrakte kunst, sammen med hennes notatbok og skissebøker, av Hilma Foundation af Klints Verk i Stockholm.

Loading...